Meer democratie en participatie

♦ N-VA Wellen wil de zitpenningen voor de raadsleden verlagen naar een symbolische 100 euro. Dit is voor onze partij meer dan genoeg. In 2014 werden de zitpenningen voor raadsleden verhoogd van 111,75 euro naar 165 euro. Totaal onbegrijpelijk! Raadslid ben je niet voor het geld, maar ben je ten dienste van de bevolking.

♦ N-VA Wellen wil de onmiddellijke invoering van een vragen(half)uurtjeop de gemeenteraad. De burgers kunnen hierdoor hun bekommernissen meedelen aan het gemeentebestuur. Onze partij vroeg meermaals om deze eenvoudige maatregel in te voeren. Telkens werd dit geweigerd.

♦ N-VA Wellen stelt voor om de open gedeeltes van de gemeenteraadszittingen te filmen. Hierdoor worden meer Wellenaren bij het gemeentelijk beleid betrokken

Meer verkeersveiligheid

♦ Veilige schoolomgeving:
er moet eindelijk een volwaardige oplossing komen voor de onveilige verkeerssituatie in de schoolomgeving van de Bloemenstraat. De N-VA denkt aan een fietsstraat, éénrichtingsverkeer, aangepaste infrastructuur en meer controle op ongewenst vrachtverkeer en het verbieden van lijnbussen. Alles moet gebeuren in overleg met de nabije buurt.

♦ Aanleg fietspaden:
de aanleg van fietspaden richting Hoepertingen (Overbroekstraat-Langstraat) is absoluut noodzakelijk. Voor de Veerstraat-Russelt kan de oplossing gevonden worden in een trage fietsweg, langs de Herk, richting Maupertuus om vervolgens door te steken richting Alken. Ook de Bosstraat en de Kleinaartstraat mogen niet worden vergeten.

♦ Ongewenst vrachtverkeer aanpakken:
N-VA Wellen vraagt een dringende aanpak van het ongewenst vrachtverkeer in onze gemeente. Een globale aanpak in overleg met onze buurgemeenten is hoogst noodzakelijk. Zonder overleg zal een vermindering van ongewenst vrachtverkeer immers niet mogelijk zijn.
N-VA Wellen wil overbodige verkeersbordenverwijderen om onduidelijke situaties  voor bestuurders ongedaan te maken. Onduidelijke en versleten verkeersborden willen we sneller vervangen.

♦ N-VA Wellen wil overbodige verkeersborden verwijderen om onduidelijke situaties  voor bestuurders ongedaan te maken. Onduidelijke en versleten verkeersborden willen we sneller vervangen.

Propere straten in Wellen

Er moeten meer mobiele camera’s ingezet worden om sluikstorten en zwerfvuil tegen te gaan in Wellen.
De gemeente dient hiervoor extra mobiele camera’s aan te kopen. We treden streng en consequent op tegen overtreders. Vervuilers zijn niet welkom in Wellen.

Heuse buurtinformatienetwerken ontwikkelen

Veiligheid is een collectieve verantwoordelijkheid van burgers en overheid.
N-VA Wellen wil blijven inzetten op de ondersteuning van de sociale controle door burgers. Daarom stimuleren, promoten en breiden we de buurtpreventie uit. In 2012 was N-VA Wellen reeds hevige pleitbezorger voor het oprichten van buurtpreventie via Whatsapp of andere systemen.

N-VA Wellen is blij dat dit initiatief eindelijk (luttele maanden voor de huidige gemeenteraadsverkiezingen) werd opgestart. Oppositie voeren loont soms. Als constructieve partner wil de N-VA blijven gaan voor een veilig Wellen. Dit initiatief mag niet stilvallen en dient zelfs uitgebreid te worden naar buurtpreventie via telefoon of SMS. Heuse buurtinformatienetwerken zullen ontstaan in Groot-Wellen.

Energiebeleid optimaliseren

♦ De gemeentelijke gebouwen moeten dringend energiezuiniger.
Want de goedkoopste energie, is de energie die niet gebruikt wordt. We denken ook aan sporthal De Bloken, zaal De Meersche, de pastorij, de BIB en Jeugdheem De Reynaert. Op lange termijn profiteert iedereen hiervan, zowel het klimaat als de gemeentelijke portemonnee.

♦ Een drastische uitbreiding van elektrische laadpalen voor fietsers en dit in overleg met de horeca.
Het gebruik van de elektrische fiets boomt de laatste jaren en dat is een goede zaak: de auto wordt sneller aan de kant gelaten, mensen worden gezonder mobiel en de niet-sportieve fietstoerist kan meer kilometers afmalen.
Onze prachtige gemeente is bereikbaarder. Een vereiste is weliswaar dat er voldoende oplaadpunten aanwezig zijn in Wellen. Een ideale locatie hiervoor is een horecazaak. Er kan genoten worden van een pint of koffie terwijl de fiets eveneens zijn batterijen oplaadt. Een heus plan moet opgesteld worden. Milieu, toerisme en de lokale middenstand zullen hierdoor extra floreren.

Lokale economie & toerisme stimuleren

♦ Er moet meer aandacht komen voor Wellense streekproducten.
Om de streekproducten extra in de verf te zetten, wil de N-VA één of twee keer per maand een markt organiseren met pure Wellense producten. Dit kan bijvoorbeeld samenvallen met de huidige woensdagmarkt. Op deze manier wordt lokale middenstand en de landbouwer optimaal ondersteund.

♦ De N-VA wil in de nieuwbouw aan het gemeenteplein 1 toeristisch infopuntontwikkelen.
Deze plaats, tussen Dorpsstraat en natuurgebied de Broekbeemd, is een ideale locatie om toeristen te ontvangen en wegwijs te maken in onze mooie gemeente.

♦ We stellen één dossierbeheerder aan voor onze (potentiële) ondernemers.
Hij/zij is het rechtstreekse aanspreekpunt en begeleidt de ondernemer in alle aspecten en contacten die nodig zijn met de administratieve diensten.

Diervriendelijk beleid

♦ Aanleg hondenspeelweide en hondenzwemvijver:
in Groot-Wellen moet er minstens één hondenspeelweide (losloopweide) komen. Op deze manier kunnen honden, zonder het risico te lopen op een GAS-boete, vrij uitgelaten worden. Ook een hondenzwemvijver in Wellen is dringend nodig.

♦Dierenleed vermijden en misbruik aanpakken:
we integreren dierenwelzijn in het milieubeleid en voeren de inzet rond dit onderwerp gevoelig op.

♦ Voorlichting in scholen:
Om een diervriendelijke toekomst te garanderen, moeten onze jongeren daar vandaag over leren. In samenspraak met de scholen moeten er educatieve projecten opgezet worden om de leerlingen in Wellen bewust te maken van dierenwelzijn. De nadruk ligt daarbij op het bijbrengen van kennis voor dieren en empathie en respect voor levende wezens.