Fusiedebat in Wellen

Op 5 oktober 2021

Fusiedebat in Wellen: burgemeester vraagt extra tijd… maar waarom?
Els Robeyns, burgemeester in Wellen, uitte onlangs haar verontwaardiging op Facebook over een voorstel van Alken om enkele meters grond te ruilen zodat Alken kan fuseren met Kortessem. Wat ze vergat erbij te vertellen is dat de hamvraag in feite luidt: “Wilt u gesprekken aanknopen met de buurgemeenten voor een fusie?” Het negeren van die vraag kwam gisteren op de gemeenteraad als een boemerang terug. Zelfs partijgenoot Johan Cabergs uitte zich publiekelijk vóór een fusie.

Veel ‘likes’ kreeg ze alvast niet, de burgemeester van Wellen, toen ze onlangs probeerde de spotlight op de verkoop van een stukje grond te zetten. “99 procent van onze burgers vinden de toekomst van hun dorp belangrijker dan het toneeltje over een stukje grond”, zegt oppositieleider Gerry Briers (N-VA). Ook Eerste Schepen Johan Cabergs (Vooruit-ROB) voelt al een tijdje aan dat Wellen de boot dreigt te missen. Gisteren zette hij zijn mening publiek in de kijker. “Dossiers geraken niet vooruit. We zullen moeten praten. Anders dreigt het met Wellen slecht af te lopen”, aldus Cabergs.

Geef me tijd”
Robeyns repte in haar communicatie op FB en in andere media met geen woord over het echte voorstel van de Alkense burgemeester, die unaniem gesteund werd door zijn gemeenteraad.
Fusie? Die hete aardappel blijft de Wellense burgemeester handig voor zich uitschuiven. Ook gisterenavond op de gemeenteraad. Els Robeyns (Vooruit-ROB): “De meningen zijn verdeeld. Het is een gevoelig debat. We willen dat nochtans serieus en sereen gaan voeren. We luisteren heel goed naar alle standpunten. Een fusie moet een middel zijn, en geen doel op zich. De bestuurskrachtanalyse is nog maar en goede maand binnen. Maar wij zullen wel met een eigen standpunt komen. Geef ons alleen nog even de tijd.” Wat de verbazing opwekte van Gerry Briers: “Hoeveel tijd heeft u nog nodig? We kunnen dit niet blijven uitstellen. We moeten nu handelen.” De burgemeester belooft een antwoord voor Nieuwjaar.

Verdeeldheid
De burgemeester wees overigens op de verdeeldheid binnen de partijen. Ook binnen haar eigen partij en die van coalitiepartner CD&V.

Maar wil Robeyns Wellen laten fusioneren of niet?
“Dat gaat Els nooit willen”, bevestigt een partijtopper uit de regio. “Het gaat om haar eigen postjes”, klinkt het daar. Meer wil men er niet over kwijt. Ook binnen haar eigen partijafdeling in Wellen leeft er ongenoegen. Kijk maar naar de tussenkomst van schepen Cabergs. Ook bij de Wellense CD&V lezen we een vorm van kritiek op Robeyns. In een persbericht als reactie op wat N-VA “het theaterstuk” noemt over de ruil van een lapje grond, geeft CD&V officieel een opmerking over het feit dat Robeyns niet wijs heeft gehandeld door alles in de media te gooien. En de voorzitter van CD&V verliet gisteren ostentatief de gemeenteraad. Maar binnen CD&V is er ook iemand hondstrouw aan haar burgemeester: schepen Kristin Treunen. De nauwe samenwerking tussen die twee zet de coalitie onder druk, telkens als het fusiespook opduikt.

Times are changing
Tijden veranderen. Geesten rijpen. Het fusieverhaal zit in de lift in Wellen. De argumenten, vaak gebracht door N-VA Wellen bij monde van Gerry Briers, met redelijke argumenten vóór een fusie, lijken goed door te sijpelen tot in de Wellense huiskamers. Briers: “Een fusie is bijzonder voordelig voor Wellen: we besparen fors op politiek personeel, kunnen aan schuldafbouw doen met steun van de Vlaamse overheid, en we kunnen efficiënter werken met personeel en middelen.”
Vroeg of laat zal er toch moeten gefuseerd worden, maar gemeenten die te lang wachten kunnen op termijn een fusie opgelegd krijgen door de Vlaamse Overheid. In Alken hebben ze dat goed begrepen. Daar kiest men voor een meer landelijke Haspengouwse fusie, eerder dan voor een samengaan met een stad maar botsen ze nu op een ‘njet’ van eerst Borgloon, en wat later ook van Wellen. Robeyns is dus niet overtuigd. Ook raadslid Nicky Plaisier (Vooruit) stelt dat een Wellenaar voor een papiertje naar Diepenbeek zal moeten gaan. “In een tijdperk van digitalisering een ongeloofwaardige reactie”, zeggen fusie-voorstanders. “En per gemeente kan er ook een loket voorzien worden.”

Binnen 10 jaar
“In het land der blinden is eenoog koning”, klonk het twee weken geleden tijdens het Smaakfestival op het gemeenteplein van Wellen. “Niemand houdt haar tegen. Maar wat gaan we in Wellen later hierover zeggen, als ons een fusie wordt opgelegd met bijvoorbeeld Tongeren?”

Vanuit dat Tongeren kijkt Dewael nu al geamuseerd toe op het Wellense schouwspel. Het dorpje grenst binnenkort aan zijn blauwe thuisstad. Bij een verplichte fusie zal het dan over and out zijn voor het laatste rode bastion in Haspengouw.

Bron: https://haspengouwnieuws.be/haspengouw-nieuws/alken/politieke-analyse-la...