Presentiegelden

Op 31 december 2018

N-VA Wellen is resoluut tegen de verhoging van de zitpenningen. En dit zowel voor, tijdens als na de gemeenteraadsverkiezingen. N-VA = consequent - rechtlijnig

Uitreksel uit HBVL dd 31/12/2018
Op de laatste zitting van de Wellense gemeenteraad van deze legislatuur stelde de huidige - maar ook nieuwe - meerderheid het budget 2019 voor. Veel ruimte voor discussie was er niet, en op een belangrijke vraag zoals de eventuele verhoging van de presentiegelden voor gemeenteraadsleden werd niet geantwoord. Dat zorgde achteraf voor heel wat deining.

Maar burgemeester Els Robeyns (sp.a-rob) nuanceert: “In het budget 2019 zijn de presentiegelden inderdaad verhoogd met 9.000 euro. Tot 36.000 euro. Dat komt omdat de gemeenteraadsleden voortaan ook het OCMW-gedeelte erbij krijgen. De raadsleden krijgen dus een dubbele taak. We gaan in januari met het bestuur bekijken hoe we met deze nieuwe situatie kunnen omgaan. De verhoging van het budget geeft ons daarvoor de nodige ruimte. Het kan zijn dat we iets aan de presentiegelden veranderen omwille van die dubbele taakstelling, het kan zijn dat we indien nodig met commissies gaan werken, het kan zijn dat alles blijft zoals het vandaag is,... Dat zullen we de volgende weken intern bekijken.”

Ook Kristien Treunen, schepen voor CD&V, probeert de oppositie gerust te stellen: “Er is nog niets beslist. Als we de presentiegelden willen verhogen, zal dat uiteraard aan de gemeenteraad worden voorgelegd.”